Joventuts Musicals de Ciutadella



AMB EL SUPORT DE

Ajuntament de Ciutadella de Menorca

Consell Insular de Menorca

Govern de les Illes Balears

Fundació Sa Nostra

Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música
CAPELLA DAVÍDICA; Orq. de cambra ILLA DE MENORCA; SYLVIA SCHWARTZ, soprano
Dissabte 9 de juliol de 2005 a les 21:30

Claustre del Seminari (Carrer del Seminari)

PRESENTACIÓ
CAPELLA DAVÍDICA de la Catedral de MENORCA

La coral de la Capella Davídica fou fundada l'any 1944 pel bisbe Pasqual Marroig només amb veus masculines i, tres anys més tard, aquesta coral catedralícia, formada amb veus blanques i cor masculí, fou ampliada amb la corresponent corda de veus femenines, convertint-se així en una coral mixta. A partir d'aquí es presenta fora de l'àmbit eclesial, en concerts i recitals per tota l'Illa de Menorca, amb programes de polifonia religiosa i popular a capel·la aconseguint una gran acceptació entre els aficionats a la música clàssica. El primer director, el prevere Gabriel Salord i Marquès, molt conegut per la seva gran musicalitat, aconseguí reunir una excel·lent massa coral de veus ben conjuntades que a l'any 1950 es presentà a l'Auditori de Palma de Mallorca on obtingué un sorprenent i espectacular èxit, tant de crítica com de públic.

Quan morí el director fundador, l'any 1967, va ser elegit director de la coral el prevere Guillem Coll Allès el qual va estar al front fins l'any 1995. Durant aquest llarg període, "la Capella" -com vulgarment se l'anomena- fou una magnífica ambaixadora cultural menorquina en distintes regions espanyoles com ara Sevilla, Barcelona o Madrid, i visità també alguns països com La Florida dels EE.UU. d'Amèrica, Itàlia i Alemanya.

Actualment els cicles de concerts de Nadal i de Pasqua ja compten amb una llarga tradició. En els darrers deu anys, la coral ha executat les obres més representatives del repertori espanyol, des de Tomás Luís de Victoria fins a Xavi Bustos i el mateix Salvador Brotons, així com també altres importants concerts del gran repertori simfònic i coral de W.A.Mozart, César Frank, Schubert, F.J.Haydin, Gabriel Fauré, L.V.Beethoven, Debussy, Ch.Gounod, Theodor Dubois.

Aquest cor, amb l'actual director Biel Barceló Martí, compta ja amb tres gravacions en CD: "La Gallia" de Ch.Gounod, juntament amb la soprano Yolanda Auyanet, amb orgue i orquestra; "Les set paraules de Crist" de Th.Dubois, amb Maria Gallego, José Bros i Joan Pons, amb orquestra; i el tercer, un doble CD: "Cançons i amics", conjuntament amb Josep Carreras, Lluís Llach, Maria del Mar Bonet, Nina, Biel Majoral i Joan Pons. La coral també ha fet diverses actuacions conjuntes amb l'Orquestra Simfònica de Barcelona i amb la Nacional de Catalunya, amb l'Orquestra Simfònica de Balears Ciutat de Palma i ha estat dirigida per Philippe Bender, Salvador Brotons, Kamal Khan i Antoni Ros Marbà.


GABRIEL BARCELÓ i MARTÍ, director

Actualment, aquest jove director de la Capella Davídica, és professor d'Harmonia i de Composició en el Conservatori de Música de Menorca.

Estudia els cursos musicals en el Conservatori de Barcelona amb els professors Manuel Oltra, Benet Casblanques i Josep Soler, aconseguint el Títol Superior de Composició. Després amplià els estudis de música a Sant Francisco, Califòrnia, als EE.UU. d'Amèrica amb Dan Becker i Joaquim Nin Culnell.

Estudia direcció d'orquestra amb Antoni Ros Marbà i amb Enrique García Asensio en el Conservatorio Real de Madrid.

Ha dirigit l'Orquestra del Conservatori de Tarragona i fou director suplent de l'espectacle musical Mar i Cel de Dagoll Dagom.

Establert a Ciutadella de Menorca va fundar, juntament amb el baríton Joan Pons, el cor de Cambra Ciutadella. Sobresortí d'entre els joves compositors per haver aconseguit diferents premis: en la 6a convocatòria del Concurs de Joves Compositors de 1990, amb l'obra Preludi i Fuga per a piano; en la setena convocatòria del mateix concurs, al 1991, amb la partitura Sonada per a quartet de corda; el premi Joventut en la Olimpíada Cultural de Barcelona '92 amb l'obra per a cobla Matèries Eternes; finalista amb la composició per a orquestra simfònica Moviments Simfònics. És autor també de Cançons d'Amor per a soprano i quartet de corda entre d'altres composicions.

Ara és l'actual director de la coral Capella Davídica que, des de la seva incorporació en el 1995, ha estat convidada per l'Orquestra Simfònica de Balears per tal d'actuar en les temporades dels seus concerts a Palma de Mallorca i també ha estat sol·licitat per la Nacional de Catalunya a la ciutat comtal.


SYLVIA SCHWARTZ, soprano

Sylvia SchwartzSylvia Schwartz neix a Londres, filla de pares espanyols. Allà estudia la carrera de piano al Reial Conservatori i també estudis de cant al mateix centre. Als quinze anys torna a Madrid per fixar-hi la seva residència i seguir la seva preparació musical a l'Escola Superior de Cant.

Fa el seu debut al Festival Internacional de Música Ciudad d'Úbeda, i l'any següent al Festival de Linares. Ha seguit oferint recitals a diverses ciutats espanyoles a part d'haver estat solista amb la Capilla Real de Madrid en nombroses ocasions. Fora d'Espanya ha cantat a Nova York i a Viena i en diversos països com Anglaterra, Itàlia, França, Bèlgica i Portugal.

Ha enregistrat un disc de lied per al segell EMEC, recent guanyador d'un Diapason d'Or. Amb la Capilla Real també participa en un cicle de concerts de madrigals de Monteverdi, retransmès en directe per Radio Clásica, RNE2.


ORQUESTRA DE CAMBRA ILLA DE MENORCA

Orquestra de Cambra Illa de Menorca


Fundada l'estiu de 1998 per Joventuts Musicals de Maó, l'Orquestra de Cambra Illa de Menorca (OCIM) és la primera orquestra professional creada a Menorca i reuneix als músics més destacats de l'illa. Amb una mitjana de quatre produccions anuals, l'OCIM ha actuat arreu de Menorca i Mallorca aconseguint un gran reconeixement per part del públic i de la crítica, i s'ha convertit en una de les entitats musicals de referència de l'arxipèlag balear.

Orquestra de gran versatilitat en les seves programacions, ha interpretat obres de totes les èpoques i estils, actuant amb solistes de gran renom com Ramon Coll, Barry Sargent, Mark Peters, Joan Pons, Corrado Bolsi, Sylvia Corbacho, Raquel Lojendio, Rumiko Harada, Joan Rodríguez, Farran James, James Bush, Manel Porta, Juan Ramón Domingo i bona part dels músics menorquins més destacats (Esther Pons, Adelaida Ponsetí, Isabel Fèlix, Tolo Mercadal, Fèlix Ferrer, Maribel Tortosa, Joan Fèlix i el Quartet Aguinaga).

Conduïda en els seus inicis per Fernando Marina, l'OCIM treballa actualment amb directors convidats. Destaquem els noms de Manel Valdivieso, Joan Company i Massimo Spadano (a la Missa de Rèquiem del menorquí Jaume Alaquer, enregistrada en CD l'any 2000), Mark Peters, Farran James, Corrado Bolsi i sobretot Barry Sargent, que ja ha dirigit l'orquestra en cinc produccions.

Orquestra resident del Festival de Música de Maó des de la seva fundació, l'OCIM ha actuat també amb la Coral Sant Antoni de Maó, Capella Davídica de Ciutadella, Coral Juvenil de JJMM de Palma en el Cicle de Concerts de Primavera (Corpus) a Mallorca, i l'any 2001 actuà en el Festival de Música d'Estiu de Ciutadella. L'any 2001 fou beneficiada per la Caixa d'Estalvis de Balears "Sa Nostra" en la Convocatòria per a Projectes Solidaris amb dues actuacions a Mallorca.


MÚSICS SOLISTES DESTACATS:

José Luis Pons, trompeta
Vicenç García, trompeta
Josep Bagur, trombó
Xemo Rotger, trombó
Suso González, orgue
PROGRAMA
primera part
FUNERAL MUSIC OF QUEEN MARY

March
Man that is born of a woman
Canzona
In the midst of life
Canzona
Thou knowest Lord (first setting)
March
Thou knowest Lord (second version)

Henry PURCELL
(1658-1695)
segona part
TORNAMI A VAGHEGGIAR

Aria d'Alzina de l'òpera "Alzina" HWV34 (1735)

George Frideric HANDEL
(1685-1759)
PIANGERÒ LA SORTE MIA

Aria de Cleopatra de l'òpera "Giulio Cesare" HWV17 (1724)

George Frideric HANDEL
(1685-1759)
MISSA BREVIS de Sant Joan de Déu

Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei

Joseph HAYDN
(1732-1809)
CRÒNICA
INAUGURACIÓ MENORQUINA DEL FESTIVAL DE MÚSICA D'ESTIU

Capella Davídica (foto de Gustau Liz)El repte d'inaugurar un festival de gran nivell com el d'Estiu de Joventuts Musicals de Ciutadella amb un concert de protagonistes menorquins es va resoldre amb un gran èxit, dissabte al claustre del Seminari. La Capella Davídica, dirigida per Biel Barceló, l'Orquestra de Cambra Illa de Menorca i la participació de la soprano Sylvia Schwartz van permetre escoltar un actuació d'una gran qualitat. La conclusió és que el nivell de la coral i l'orquestra els permet ser protagonistes d'un cicle de concerts de categoria internacional.

A la primera part, la Capella Davídica, acompanyada d'un quartet de metall, van interpretar el "Funeral Music of Queen Mary", de Henry Purcell, una composició molt solemne, amb una versió molt treballada que a la majoria agradà més que la interpretada per Pasqua. Així i tot, és una peça poc coneguda, que va sorprendre alguns espectadors.

Sylvia Schwartz (foto de Gustau Liz)Al començament de la segona part, la soprano Sylvia Schwartz va ser la protagonista. La bellesa de les dues àries de Haendel va lluir com poques vegades en la nit musical del Seminari. Tot i la joventut de la cantant (25 anys), la guanyadora del Concurs Permanent de Joventuts Musicals, que ja havia actuat a Menorca en dues ocasions, es va mostrar com una de les veus amb més futur, després d'un procés de formació a Berlín amb el professor Riegger. L'ària de Cleopatra va ser especialment aplaudida. La soprano ja compta amb dos papers protagonistes en sengles òperes de la propera temporada.

També la missa de Haydn, amb Sylvia Schwartz com a solista, va ser espectacular, especialment el "Benedictus", que van repetir al final del concert. L'Orquestra de Cambra Illa de Menorca també va actuar a un gran nivell, d'una forma conjuntada. Igualment és de destacar la participació de Suso González a l'orgue, que va omplir de música l'espai del claustre.

El president de Joventuts Musicals de Ciutadella, Andreu Torres, va obrir l'acte d'inauguració del 33è Festival de Música d'Estiu i va agrair la col·laboració de les entitats que li donen suport. Després d'expressar la satisfacció de l'obertura menorquina de l'edició d'enguany, es va dirigir als representants de l'Administració per demanar respostes davant la demanda d'ensenyament musical, que no poden ser ateses actualment per la manca d'espai. Un cop més va reivindicar l'Auditori com a infraestructura necessària per atendre l'activitat musical, d'aprenentatge, assaig i actuació.

Diari Menorca 11/07/2005