|
ORQUESTRA DE CAMBRA ILLA DE MENORCA (OCIM)

Fundada l'any 1998 per Joventuts Musicals de Maó, l'OCIM és la primera orquestra professional creada a Menorca i reuneix els músics més destacats de l'illa amb el complement d'alguns instrumentistes d’arreu. És l'orquestra resident del Festival de Música de Maó des de la seva fundació i del Festival d’Estiu de Ciutadella des del 2005. JJMM de Maó i Ciutadella comparteixen la gestió de l'orquestra.
Amb una mitjana de quatre produccions anuals, l'OCIM ha actuat arreu de Menorca i Mallorca aconseguint un gran reconeixement per part del públic i de la crítica, convertint-se en una de les entitats musicals de referència de l'arxipèlag balear. Orquestra de gran versatilitat, alterna les produccions cambrístiques amb les simfòniques, interpretant obres de totes les èpoques i estils, a més d'acompanyar les principals corals menorquines.
Conduïda en els seus inicis per Fernando Marina, l'OCIM treballa actualment amb directors convidats. Destaquen els noms de Salvador Mas, Michael Thomas, Manel Valdivieso, els violinistes Barry Sargent –que l'ha dirigit en cinc ocasions-, Andrew Watkinson, Vasko Vassilev, Corrado Bolsi, Farran James, Liana Issakadze i el violoncel·lista Mark Peters.
També han col·laborat amb l’OCIM solistes com Ramon Coll, Joan Pons, Rumiko Harada, James Bush, Sylvia Corbacho, Raquel Lojendio, Sylvia Schwartz, Joan Rodríguez, Manel Porta, Juan Ramón Domingo i els músics menorquins Esther Pons, Isabel Fèlix, Ona Cardona, Fèlix Ferrer, Adelaida Ponsetí, Tolo Mercadal, Maribel Tortosa, Joan Fèlix, Martina Garriga, Eulàlia Salbanyà i el Quartet Aguinaga.

L'any 2000 l'OCIM participà en la recuperació i enregistrament de la "Missa de Rèquiem" del menorquí Jaume Alaquer amb la Coral Sant Antoni de Maó, els cantants Joan Pons, Raquel Pierotti i Luca Casalin i la direcció de Joan Company i Massimo Spadano.
El setembre 2006 l'orquestra ha enregistrat un CD per a COLUMNA MÚSICA dedicat a la música de barroca al Teatre Principal de Maó, amb la participació de la violinista i directora Farran James, el clavecinista Diego Ares i el flautista Enrique Sánchez.
SIMON BERNARDINI, violí i director
El violinista Simon Bernardini, nascut a Torí (Itàlia), fou un dels últims alumnes d'Isaac Stern. L'any 1999 debutà a Nova York, actuant al Carnegie Hall, el 2001 al New Yorker Lincoln Center i el 2002 al Bargemusic.
Membre fundador i director artístic de I Cameristi di Fiesole, avui Le Musiche, va guanyar l'any 2000 el concurs de la Fundació Karajan actuant un any després com a solista amb l'Orquestra Filharmònica de Berlín. Ara n'és membre titular com a primer violí, actuant amb els més grans directors i solistes. També és membre de l'Orquestra de Cambra de Berlín, i des del 2005 col·labora amb la Filharmònica de Viena i amb l'Orquestra de Cambra Europea. Fins el 1999 fou el concertí de l'Orchestre National de Lyon, i des de l’any 2004 forma quartet amb Steven Isserlis, Tabea Zimmermann i Isabelle Faust.
Bernardini ha guanyat nombrosos premis, entre els quals es troben el premi de la Fondation de France, Jeunes Concertistes à Douai, Walter Boccaccini, Giovani solisti del Festival d'Automme de Paris, Radio-France, etc. Com a solista ha actuat amb la majoria d'orquestres europees i ens els més prestigiosos Festivals d'Europa i Estats Units.
Va estudiar Violí, Direcció, Piano i Música de Cambra al Conservatori Superior de Paris, on es diploma amb les màximes distincions. Va realitzar varis cursos magistrals amb professors de gran prestigi com : Dorothy DeLay, Itzhak Perlman,i Herman Krebbers,entre d'altres. Ha estudiar Música de Cambra amb els més importants conjunts, entre ells el Trio Beaux Arts, el Quartet Alban Berg, el Quartet Amadeus, etc..
És professor de violí i música de cambra a l'Eastern Music Festival (USA) i a la Scuola di Musica di Fiesole. També és professor convidat al Musikene de Sant Sebastià i tutor dels violinistes de la Jungen Deutschen Philharmonie. Ha estat director assistent de Leonard Slatkin a Viena amb la European Union Youth Orchestra (1993) i d'Ivan Fisher a Budapest amb la Gustav Mahler Jugendorchester (1997). Dirigeix amb regularitat al Festival d'Automne i als Théâtre de l’Opéra Comique i l'Athénée de Paris, al Théâtre de Fontainebleau i a l'Òpera de Montecarlo.
VANESSA BENELLI MOSELL, piano
Nascuda el 1987 a Prato (Itàlia), Vanessa Benelli Mosell es troba entre les joves pianistes més talentoses de l'actualitat. Ha actuat ja a la majoria de països europeus i als Estats Units, on ha rebut elogioses crítiques.Ha treballat, entre altres, amb directors com Grzegorz Nowak, Howard Griffiths, Michael Guttman, Jonathan Shaeffer, Heiko M. Foerster, Uriel Segal, i amb orquestres com Moscow Soloists, New York Chamber Orchestra, Zuercher Kammer Orchester, Münchner Symphoniker, Edmonton Symphony i Orchestra Regionale Toscana.
A l'edat d’onze anys va actuar amb Pascal Rogé i la New York Chamber Orchestra a Nova York, i des de llavors han actuat junts a sales com New York's Lincoln Center, Harvard University de Boston, Arts Center de Toronto i al Winspear Center d'Edmonton. El 2004, Yuri Bashmet la va convidar a tocar al Elbamusic Festival com a guanyadora del "Elba Festival Antares Prize"com a talent de l'any. Va debutar a la Sala Verdi de Milà amb una aclamada interpretació del Concert núm.1 de Chopin amb la Münchner Symphoniker Orchester.
Vanessa Benelli Mosell va començar els seus estudis als tres anys, rebent les primeres lliçons de piano d'Alberto Alinari. Va estudiar a la Mozarteum Academy de Salzburg amb Boris Bloch i als vuit anys va ser admesa a la International Pianistic Academy d'Imola, com a alumna de Franco Scala, on va fer el seu debut amb orquestra un any i mig després. Va estudiar composició durant sis anys amb Silvia Bianchera Bettinelli a Milà. Des del 2005 estudia amb Dina Yoffe a Alemanya i fortepiano amb Stefano Fiuzzi a Florència. Al 2005 va rebre el premi "Talento Chigiano" de l'Accademia Chigiana de Siena, on va estudiar amb J. Achúcarro.
A més del seu treball com a solista, també està interessada en la música de cambra. Va ser seleccionada per l'Artistic Committee del Comitato Nazionale Italiano Musica (CIDIM), que promou la carrera de joves talents. Ha enregistrat per RAI Radio3 i ha estat convidada per Stockhausen a participar en els 2006 Stockhausen Courses a Kuerten, on va ser premiada com a millor intèrpret de les seves peces per a piano.
|