Judith Jáuregui torna a Ciutadella amb un homenatge a Debussy
El quart concert del Festival de Música d’Estiu serà aquest dilluns 6 d’agost al Claustre del Seminari
Després que a l’estiu de 2016 actués per primera vegada a Menorca amb un homenatge a Granados, emocionant per la seva enèrgica i acurada interpretació, ara, aquest proper dilluns 6 d’agost vespre al Claustre del Seminari, la pianista basca ja de renom internacional Judith Jáuregui (Donòstia, 1985) torna al Festival de Música d’Estiu organitzat per Joventuts Musicals de Ciutadella amb un sentit homenatge al francès Claude Debussy (1862-1918), de qui aquest any es celebra el centenari de la seva mort i que és un dels compositors a qui Jáuregui més s’ha atracat aquests darrers anys.
La tornada a Menorca arriba després d’una temporada que la mateixa pianista ha qualificat de “molt important per a mi”, entre altres fites havent actuat a diferents sales espanyoles com el Teatro de la Maestranza de Sevilla, al Góngora de Córdova o el Palacio Euskalduna de Bilbao; i debutant el maig a dues de les capitals europees musicalment més importants: a l’Auditori del Louvre de París i a la Purcell Room del Southbank Centre de Londres. Açò acompanyat també de concerts a altres escenaris de França, Alemanya i Anglaterra. A més, just fa uns dies que acaba d’aterrar a Madrid, on resideix des de fa 10 anys, després d’oferir una gira per cinc ciutats de la Xina, entre aquestes Pequín, país que s’està obrint molt musicalment i on hi ha “un dels grans públics del futur”, i on també ja havia actuat fa quatre anys endarrere.
De fet, el concert de Ciutadella, pel que significa també d’emotiu (a l’illa hi ha vingut a estiuejar de petita i enguany serà el sisè dels darrers set anys que almanco hi ha vingut uns dies de vacances, enamorada com està sobretot de la natura de Menorca i de la seva gent) i el posterior que farà al Museu de San Telmo a la quinzena musical de Sant Sebastià amb la violinista eivissenca Lina Tur Bonet (que és la seva terra, on va néixer) serà una “rúbrica perfecta” per tancar aquesta important temporada i ja pensar en la següent, en la que a més de continuar oferint la seva música per Espanya té previst també fer el seu debut a Viena.
Del Claustre del Seminari, que ja coneix, Judith Jáuregui ha dit que “és un lloc que el trob màgic”, recordant-lo “amb molta estimació” de quan hi va tocar ara fa dos anys i considerant-lo un espai ideal per a aquest homenatge a Debussy: “tenc moltes ganes de viure aquesta nit, amb un repertori que m’és tant proper”.
El concert, que com ve essent habitual amb els recitals de piano del Festival que organitza Joventuts Musicals de Ciutadella duu la dedicatòria especial de Memorial Anton Aguiló, començarà, també com a declaració d’intencions, amb la peça Homenatge Pour le tombeau de Debussy de Manuel de Falla, escrita pel compositor espanyol ja recordant al músic francès, considerat un dels principals compositors del segle XX i el precursor de la música contemporània, i a la vegada estant qualificat dins l’impressionisme musical, per allò d’oferir al públic obres sensorials i de traduir en música determinades imatges i impressions.
Després vindrà la Ballade n. 2 en si menor de Franz Liszt, autor que es pot dir que fou el més avançat en la iniciació de l’impressionisme, i aperitiu perfecte per acabar la primera part del programa amb dues peces del propi Debussy, escrites, respectivament, els anys 1903 i 1904: Estampes i L’isle joyeuse. Estampes està integrada per tres peces curtes, que són Pagodes (escrita després de quedar enamorat de l’art asiàtic en descobrir-lo a l’Exposició Universal de 1889 a París), La soirée dans Grenade (evocació d’Andalusia) i Jardins sous la pluie (una obra bastant descriptiva). Mentre que per a L’isle joyeuse (L’illa feliç, o joiosa), Debussy s’inspirà en la sensualitat del quadre Peregrinació a l’illa de Cítera d’Antoine Watteau. A aquestes dues obres de Debussy, Judith Jáuregui les té gravades al seu disc Aura, un viatge a través de l’impressionisme que és el penúltim disc fins ara enregistrat per la pianista donostiarra.
El final del programa, la segona part del concert, està reservat als Valses nobles et sentimentales de Maurice Ravel (1875-1937), amb qui Debussy s’hi va relacionar durant pràcticament tota la seva vida; i a l’Andante spinato et Grande polonaise brillante de Frédéric Chopin, compositor nascut a Polònia que va viure l’època immediatament anterior del francès Debussy i que va ser una de les seves més grans inspiracions musicals.