Officium Defunctorum Urgellensis
Dilluns, 25 de juliol. Església del Socors. 21h.
En col·laboració amb el Festival de Música Antiga dels Pirineus (FEMAP)
El repertori de finals de l’Edat Mitjana i Renaixentista també té lloc en aquesta programació d’estiu. De la mà del destacat Ensemble Brudieu i la direcció de Josep Cabré, podrem gaudir d’una literatura musical poc freqüent i programada. Autors com Cristóbal de Morales, Antonio de Cabezón, Juan de Antxieta o Joan Brudieu, entre d’altres -el qual dóna nom a la formació- formen part del destacat programa organitzat en quatre parts: Ad matutinum, Ad laudes, Ad missam i Absolutto. Fruit de la tasca investigadora d’alguns musicòlegs junt amb el director artístic Josep Cabré, han estudiat un nombre ingent de fonts litúrgiques, manuscrites i impreses,
procedents del bisbat d’Urgell i coetànies de l’obra polifònica de Brudieu, per completar el repertori del concert, amb el nom d’Officium Defunctorum Urgellensis.
Ensemble Brudieu
Josep Cabré, direcció.
Candela Scalabrini i Belén Vaquero, sopranos
Katarina Livljanić i Mercè Bruguera, altos
Joan Mas i Víctor Sordo, tenors
Bernat Cabré, Néstor Pindado i Cyprien Sadek, baixos
Arnau Farré, orgue
Maria Crisol, baixó
Programa del concert:
Ad matutinum
Prosa: Jesu redemptor Cant pla
Motectum: Circumdederunt me Cristóbal de Morales (1500-1553)
Lectio: Parce mihi Domine Cristóbal de Morales
Responsorium: Qui Lazarum resuscitasti Francisco Rey (s. XVI)
Psalmus 113: In exitu Israel Cant pla
Ad laudes
Antiphona: Ego sum resurrectio Cant pla
Canticum Zachariae: Benedictus Giammateo Asola (1532-1609)/Cant pla
Ad missam
Vers d’orgue de 6è. To Antonio de Cabezón (1510 – 1566)
Introitus: Requiem aeternam Joan Brudieu (ca. 1520 – 1591)
Psalmus: Te decet
Kyrie. Joan Brudieu
Graduale: Requiem aeternam Joan Brudieu
Versus: In memoria aeterna
Tractus: Absolve Domine Cant pla
Sequentia: Dies irae Giammateo Asola / cant pla
Vers d’orgue de 1r. to Antonio de Cabezón
Offertorium: Domine Jesu Christe Joan Brudieu
Versus: Hostias et preces
Sanctus – Benedictus Joan Brudieu
Agnus Dei Joan Brudieu
Communio: Lux eterna Cant pla
Requiescat in pace Francisco Rey
Absolutio
Vers d’orgue de 1r. To Antonio de Cabezón
Responsorium: Libera me Joan Pujol (1570 -1626)/ Juan de Antxieta (1462 – 1523)
Vers 1: Tremens factus sum ego Juan de Antxieta
Vers 2: Dies illa Joan Brudieu
Vers 3: Requiem aeternam Joan Pujol
Kyrie Joan Pujol / Joan Brudieu
Fonts:
– Cant pla:
· Ordinarium Urgellinum (Lyon: Corneille de Septgranges, per a Joan Guardiola, 1548).
· Rituale ecclesiae Urgellensis ad sacramenta administranda (Tolouse: Vídua de Jacques Colomiez, 1617).
– Francisco Rey (s. XVI):
· Tarazona, Archivo Capitular, Ms. 5
– Juan de Antxieta (1462-1523):
· Tarazona, Archivo Capitular, Ms. 2/3
– Cristóbal de Morales (1500-1553):
· Segovia, Archivo Capitular, Libro de polifonía 1
· San Lorenzo del Escorial, Real Biblioteca del Monasterio, Libro de polifonía 21
– Antonio de Cabezón (1510-1566):
· Obras de música para tecla, arpa y vihuela (Madrid: Francisco Sánchez, 1570)
– Joan Brudieu (ca. 1520-1591):
· La Seu d’Urgell, Arxiu Diocesà i Capitular d’Urgell, Cantoral polifònic s.s.
– Giammateo Asola (1532-1609):
· Falsi bordoni per cantar salmi. (Venècia: Ricciardo Amadino, 1592)
· Messa pro defunctis. (Venècia: Angelo Gardano, 1576)
Josep Cabré és un músic amb una sòlida i dilatada carrera artística que ha obtingut importants reconeixements en l’àmbit de la interpretació de la música antiga. Nascut a Barcelona el 1956, on va estudiar cant amb Jordi Albareda, també va ser deixeble de Christopher Schmidt i de Kurt Widmer a la Schola Cantorum de la Musik Akademie de Basilea, a Suïssa, i de Lise Arseguet, a París. Entre les seves col·laboracions amb els conjunts més prestigiosos dedicats a la interpretació històrica, cal destacar Hesperion XX on, al costat de Jordi Savall, va assumir la preparació dels cors de cant pla en enregistraments actualment antològics com els dedicats a Cererols (1987) i Morales (1991). També tingué un paper destacat en els inicis i primers enregistraments de l’Ensemble Organum, i ha estat col·laborador habitual de grups com Huelgas Ensemble, La Chapelle Royale, Ensemble Clémént Janequin, Il Seminario Musicale, Clemencic Consort, The Harp Consort, Ensemble Gilles Binchois o l’Ensemble Sequentia. Tot i això, una de les fites que més l’ha consagrat com a intèrpret ha estat la fundació del quartet vocal La Colombina, conjunt amb el que ha desenvolupat bona part de la seva activitat concertística i discogràfica.
Ha desenvolupat igualment una faceta com a director, en la qual cal destacar la direcció musical de la Capilla Peñaflorida a Sant Sebastià, des de l’any 1996 fins al 2009, i des d’aquesta data fins a final del 2012 va ser director artístic i musical de la Coral de Cámara de Pamplona i del seu conjunt professional Nova Lux, amb una tasca creixent d’interpretació i enregistrament dels repertoris hispànics del Renaixement i del Barroc.