Ensemble Brudieu – Officium Defunctorum Urgellensis

Officium Defunctorum Urgellensis

Dilluns, 25 de juliol. Església del Socors. 21h.

En col·laboració amb el Festival de Música Antiga dels Pirineus (FEMAP)

El repertori de finals de l’Edat Mitjana i Renaixentista també té lloc en aquesta programació d’estiu. De la mà del destacat Ensemble Brudieu i la direcció de Josep Cabré, podrem gaudir d’una literatura musical poc freqüent i programada. Autors com Cristóbal de Morales, Antonio de Cabezón, Juan de Antxieta o Joan Brudieu, entre d’altres -el qual dóna nom a la formació- formen part del destacat programa organitzat en quatre parts: Ad matutinum, Ad laudes, Ad missam i Absolutto. Fruit de la tasca investigadora d’alguns musicòlegs junt amb el director artístic Josep Cabré, han estudiat un nombre ingent de fonts litúrgiques, manuscrites i impreses,

procedents del bisbat d’Urgell i coetànies de l’obra polifònica de Brudieu, per completar el repertori del concert, amb el nom d’Officium Defunctorum Urgellensis.

Ensemble Brudieu

Josep Cabré, direcció.

Candela Scalabrini i Belén Vaquero, sopranos

Katarina Livljanić i Mercè Bruguera, altos

Joan Mas i Víctor Sordo, tenors

Bernat Cabré, Néstor Pindado i Cyprien Sadek, baixos

Arnau Farré, orgue

Maria Crisol, baixó

Programa del concert:

Ad matutinum

Prosa: Jesu redemptor Cant pla

Motectum: Circumdederunt me Cristóbal de Morales (1500-1553)

Lectio: Parce mihi Domine Cristóbal de Morales

Responsorium: Qui Lazarum resuscitasti Francisco Rey (s. XVI)

Psalmus 113: In exitu Israel Cant pla

Ad laudes

Antiphona: Ego sum resurrectio Cant pla

Canticum Zachariae: Benedictus Giammateo Asola (1532-1609)/Cant pla

Ad missam

Vers d’orgue de 6è. To Antonio de Cabezón (1510 – 1566)

Introitus: Requiem aeternam Joan Brudieu (ca. 1520 – 1591)

Psalmus: Te decet

Kyrie. Joan Brudieu

Graduale: Requiem aeternam Joan Brudieu

Versus: In memoria aeterna

Tractus: Absolve Domine Cant pla

Sequentia: Dies irae Giammateo Asola / cant pla

Vers d’orgue de 1r. to Antonio de Cabezón

Offertorium: Domine Jesu Christe Joan Brudieu

Versus: Hostias et preces

Sanctus – Benedictus Joan Brudieu

Agnus Dei Joan Brudieu

Communio: Lux eterna Cant pla

Requiescat in pace Francisco Rey

Absolutio

Vers d’orgue de 1r. To Antonio de Cabezón

Responsorium: Libera me Joan Pujol (1570 -1626)/ Juan de Antxieta (1462 – 1523)

Vers 1: Tremens factus sum ego Juan de Antxieta

Vers 2: Dies illa Joan Brudieu

Vers 3: Requiem aeternam Joan Pujol

Kyrie Joan Pujol / Joan Brudieu

Fonts:

Cant pla:

· Ordinarium Urgellinum (Lyon: Corneille de Septgranges, per a Joan Guardiola, 1548).

· Rituale ecclesiae Urgellensis ad sacramenta administranda (Tolouse: Vídua de Jacques Colomiez, 1617).

Francisco Rey (s. XVI):

· Tarazona, Archivo Capitular, Ms. 5

Juan de Antxieta (1462-1523):

· Tarazona, Archivo Capitular, Ms. 2/3

Cristóbal de Morales (1500-1553):

· Segovia, Archivo Capitular, Libro de polifonía 1

· San Lorenzo del Escorial, Real Biblioteca del Monasterio, Libro de polifonía 21

Antonio de Cabezón (1510-1566):

· Obras de música para tecla, arpa y vihuela (Madrid: Francisco Sánchez, 1570)

Joan Brudieu (ca. 1520-1591):

· La Seu d’Urgell, Arxiu Diocesà i Capitular d’Urgell, Cantoral polifònic s.s.

Giammateo Asola (1532-1609):

· Falsi bordoni per cantar salmi. (Venècia: Ricciardo Amadino, 1592)

· Messa pro defunctis. (Venècia: Angelo Gardano, 1576)

Josep Cabré és un músic amb una sòlida i dilatada carrera artística que ha obtingut importants reconeixements en l’àmbit de la interpretació de la música antiga. Nascut a Barcelona el 1956, on va estudiar cant amb Jordi Albareda, també va ser deixeble de Christopher Schmidt i de Kurt Widmer a la Schola Cantorum de la Musik Akademie de Basilea, a Suïssa, i de Lise Arseguet, a París. Entre les seves col·laboracions amb els conjunts més prestigiosos dedicats a la interpretació històrica, cal destacar Hesperion XX on, al costat de Jordi Savall, va assumir la preparació dels cors de cant pla en enregistraments actualment antològics com els dedicats a Cererols (1987) i Morales (1991). També tingué un paper destacat en els inicis i primers enregistraments de l’Ensemble Organum, i ha estat col·laborador habitual de grups com Huelgas Ensemble, La Chapelle Royale, Ensemble Clémént Janequin, Il Seminario Musicale, Clemencic Consort, The Harp Consort, Ensemble Gilles Binchois o l’Ensemble Sequentia. Tot i això, una de les fites que més l’ha consagrat com a intèrpret ha estat la fundació del quartet vocal La Colombina, conjunt amb el que ha desenvolupat bona part de la seva activitat concertística i discogràfica.

Ha desenvolupat igualment una faceta com a director, en la qual cal destacar la direcció musical de la Capilla Peñaflorida a Sant Sebastià, des de l’any 1996 fins al 2009, i des d’aquesta data fins a final del 2012 va ser director artístic i musical de la Coral de Cámara de Pamplona i del seu conjunt professional Nova Lux, amb una tasca creixent d’interpretació i enregistrament dels repertoris hispànics del Renaixement i del Barroc.