Musica Reservata de Barcelona

29 de juliol – 21.00h – Església del Socors

Musica Reservata de Barcelona

 

 

 

 

 

Isabel Juaneda i Marta Rodrigo, cantus

Jordi Abelló i Mercè Trujillo, altus

Albert Riera i Antoni Trigueros, tenor

Jordi Blanco i Tomàs Maxé, bassus

Jean-Marc Andrieu, direcció

Musica Reservata de Barcelona

Amb gairebé 25 anys d’activitat ininterrompuda, MRB és un dels conjunts vocals més reconeguts d’arreu del país per la seva dedicació exclusiva al repertori religiós del Renaixement, i especialment, a l’escola ibèrica de polifonia.

Han estat nombrosos els directors convidats que han aportat la seva experiència al treball del grup: Jean-Marc Andrieu, Peter Phillips, Andrew Carwood, Bart Vandewege, Paul Hillier, Bruno Turner, Romà Escalas, Josep Vila, Mireia Barrera entre d’altres.

Han actuat a arreu d’Espanya i Alemanya, França, Itàlia, Palestina, Jordània, Polònia, Finlàndia, etc. Destaca la seva participació en els principals festivals espanyols com ara el de Granada, Daroca, Barcelona, Ronda, Cuenca, Segovia, Girona, FIMTE d’Almeria. Ciutadella i Maó, FMAP, cicles del CNDM a Santiago de Compostela, Badajoz i Alacant, etc.

Guanyadors del primer premi del Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya, han enregistrat cinc discs, un dels quals és un concert en directe ofert al Festival de Música de Granada sota la direcció de Peter Phillips.

Encara que es dediquen a la música antiga, el seu interès pel repertori contemporani els ha dut a interpretar Stimmung, de Stockhausen, a Granada, Altea i Cuenca. Els compositors Albert Guinovart i Alfredo Aracil els van dedicar diverses peces en el seu desè aniversari. El 2009 van enregistrar Lamentaciones, de Joan Sanmartí, fruit d’una exposició amb l’artista Javier Pérez. Agustí Charles i Miguel Àngel Hurtado han composat obres d’encàrrec per celebrar el seu 25è aniversari.

Jean-Marc Andrieu inicia els seus estudis musicals al CNR de Toulouse on obté els Primers Premis de flauta de bec, música de cambra i solfeig. Seguint els estudis de Musicologia a Toulouse, s’apassiona per la música antiga i parteix a fer estudis de perfeccionament de flauta de bec i interpretació al Conservatori Sweelinck d’Amsterdam al costat dels més grans especialistes del món. És titulat en CA de flauta de bec, direcció de cors i d’orquestra.

Jean-Marc Andrieu és director del Conservatori al Rayonnement Départamental de Montauban des del 1993, i és frequentment solicitat com a membre del jurat de concursos.

Al 1986 va crear a Toulouse un ensemble instrumental barroc la notorietat del qual no va parar de créixer i el 1990 es va convertir en l’Orquestra Barroca de Montauban, i després Les Passions al 2003, convidada regularment a nombrosos festivals prestigiosos.

Jean-Marc Andrieu rep el “Coup de Cœur” el 2009 de l’Académie d’Occitanie des Arts, Lettres, Sciences et Traditions Populaires de Toulouse així com el “Prix Charles Mouly” el 2010 als salons del Senat de París de l’Académie des Arts, Lettres et Science de Languedoc.

Més enllà de les grans obres (Passió segons Sant Mateu de Bach) i d’obres conegudes (Les quatre estacions de Vivaldi) del repertori barroc, Jean-Marc Andrieu s’ocupa de fer reviure obres inèdites o oblidades i mostrar ànima de descobridor de partitures rares per les que realitza un important treball de restitució. La seva integral, tant a l’escena com en disc, de les obres majors de Jean Gilles és una referència de projecció internacional.

La seva doble competència de director d’orquestra i director de cor, l’ha portat a dirigir regularment programes i enregistraments de música barroca o lírica tant a França com a l’estranger.

Grans (i més grans) mestres de la polifonia ibèrica

El 1580 Felip II fou aclamat rei de Portugal, i durant seixanta anys, a la península ibèrica només hi va haver un sol regne. En l’àmbit artístic, ambdós, Portugal i Espanya, eren legió els compositors amb talent des de primers de segle XVI: F. de Peñalosa, C. de Morales, M. Cardoso o D. Lôbo, entre els més coneguts; o P. Fernández de Castilleja, H. Franco, P. Ruimonte, E. Lopes Morago o S. de Vivanco, entre altres menys recordats per la Història. Un exèrcit al servei de la música, que trobà en l’àmbit del repertori religiós una font inesgotable, encara avui per redescobrir.

Hem triat noms coneguts com el de Victoria o Guerrero, amb d’altres que són un record fugisser en els manuals d’història de la música, com Càrceres, Morago o el mataroní Joan Pau Pujol, de dilatada carrera i reconegut prestigi, amb una obra que no ha estat totalment catalogada avui dia.

Tres Lamentacions de Setmana Santa recorren aquest programa, juntament amb peces de difunts, que contrasten amb la serenitat i passió de les antífones i motets dedicats a la Verge. Llums i ombres que caracteritzen aquest període, el més fèrtil de tota la història de la música d’aquest país.

Jordi Abelló

Tomás Luis de Victoria (c. 1548-1611)

  • Laudate Dominum omnes gentes

Bartomeu Càrceres (fl. 1546)

  • Lamentatio Ieremiæ Prophetæ. Lamech. O vos omnes

Filipe de Magalhães (c. 1571-1652)

  • Memento mei, Deus
  • Commissa mea pavesco

Joan Pau Pujol (1570-1626)

  • De lamentatio Ieremiæ Prophetæ. Heth. Cogitavit Dominus

Estêvão Lopes Morago (c. 1575-1630)

  • Versa est in luctum

Tomás Luis de Victoria (c. 1548-1611)

  • Incipit Oratio Ieremiæ Prophetæ. Recordare, Domine
  • Nigra sum, sed formosa
  • Alma Redemptoris Mater

Francisco Guerrero (1528-1599)

  • Ave Maria
  • Maria Magdalena et altera Maria
  • Reginal cæli lætare

Reserva les teves entrades al següent enllaç: